SEO - Svårt att färdas genom djungeln utan en sökmotor

SEO är ett omdebatterat ämne med lika många åsikter som få svar. Det är därför svårt att veta exakt vad som är viktigt att tänka på när en ska börja jobba med sin SEO-strategi. Därför kommer jag guida er genom den här djungeln av fällor och spindlar för att användarna ska hitta skatten som ni sitter på.

Vi börjar vår resa

När vi gör en SEO-strategi till er webbplats är första steget att samla in all tillgänglig information och statistik för att få ett fågelperspektiv på vilka delar av webbplatsen som kan anses vara svagare än andra. Arbetet delar vi sen in i följade tre moment: Teknisk evaluering, "on-page"-evaluering samt "off-page"-evaluering.

1.  Teknisk evaluering

Att inte behandla den tekniska delen av SEO är som att designa en bil utan motor - den kommer kanske rulla i nerförsbacke, men om du vill att allt bränsle (innehåll) som du fyller bilen (er webbplats) med ska få den effekt som du tänkt dig, är det bäst att du också installerar en motor som får webbplatsen att rulla. Då är det bäst att lägga energi på den här punkten först.

Så, vad menar jag med detta? Jo den tekniska evalueringen är kort sagt hur hemsidans struktur är uppbyggd för att sökmotorn enkelt ska hitta vad den söker. Detta görs genom att tillhandahålla en slags karta över webbplatsen så att spindeln enkelt ska hitta vägen till det den söker. Denna “karta” är en fil som heter robot.txt och som placeras på webbservern.

2. On-page-evaluering

Ok, vi har gjort en teknisk audit och ändringarna gör nu att sökmotorspindeln enkelt kan fånga/"crawla" din webbplats innehåll. Men vad hittar den? Texten på din webbplats behöver vara relevant för användaren och locka så många som möjligt till ett besök och det är genom sidans titel vi lockar användare att klicka in på en specifik sida, så utforma en titel med dina viktigaste ord först - och helst inte längre än fem ord.

Tänk på att det är människor som besöker din webbplats och om du underhåller dem med ditt innehåll så kommer detta också ge dig resultat i hur värdefull dina sidor blir i Googles ögon. Vi vet som sagt väldigt lite om vad Google värdesätter i sin ranking men det finns många teorier, exempelvis tror många att designen på en webbplats är något som värderas. Summan av det hela kokas ner till ett fokus, användarens upplevelse, och därför är upplevelsen av sidan och dess innehåll ditt bästa verktyg för att också nå en högre ranking på Google.

3. Off-page-evaluering

Snabb historia innan vi behandlar detta: Larry Page, grundare av Google, skapade PageRank™ 1998 som ligger till grund för sökmotorn. Idén var att antalet och kvalitén på sidor som länkar till en specifik sida avgör hur viktig den är. Det fungerade och algoritmen används i dag av Google.

Link juice

Med detta i åtanke gör vi en "off-page audit". Här tittar vi på: Vilka är det som länkar till oss? Vad länkar dem? Och, är länken relevant i dess kontext? Här kan vi bena ut grunden för en content marketing strategi. Detta knep kallas "link building" i teknikmun.

Något som också är viktigt att behandla i en off-page audit är sociala medier. Många tror att relationen med PageRank och hur populär en är på sociala medier har blivit viktigare. Därför har vi nu även börjat prata om begreppet "SMO", Social Media Optimisation.

Om du vill veta mer om spindlar, motorer och robotar kom till Odd Hill så tar vi en kopp kaffe, eller maila på emil.andersson [at] oddhill.se.