Foto: Hannele Piirainen

Välkommen Emil!

Möt vårt senaste tillskott i Odd Hill-familjen, Emil Andersson, som börjat den här veckan som Digital Datastrateg!

Hej och välkommen till Odd Hill, Emil!

- Tack! Det känns riktigt fantastiskt!

Berätta lite om dig själv! Vad har du gjort tidigare?

- Jag har studerat Digital Datastrategi på Hyper Island i Stockholm där jag har arbetat med datadrivna projekt för bland annat Spotify Business, Hugo boss och IKEA. För 4 år sedan flyttade jag till Malmö för att studera Praktisk Filosofi på LU och blev så kär i staden och människorna att jag bestämde mig för att flytta tillbaka direkt efter att jag studerat klart i Stockholm. Under hösten testade jag att jobba som Business Developer för ett startup-företag och nu senast som frilansande Dataanalytiker med ett konverteringsoptimeringsprojekt för Nackademin.

Utöver detta har jag haft 18 jobb (varav tre jag startat själv) sedan jag var 11 år på platser från Luleå till Trelleborg.

Du är anställd på Odd Hill som datastrateg, vad innebär det?

- En kan se datastrateger som "digitala rörmockare", haha! En hemsida produceras med ett mål i åtanke, det kan vara att sälja fler produkter, informera kunder om en uppdatering, få färre att ringa eller få fler att ringa, ja det kan vara allt möjligt. Det jag gör är att titta på hur användare rör sig mot detta målet och sedan identifiera var "rören" läcker i flödet mot målet. När en användare uppnått målet kallar vi detta konvertering.

John Ekman på Conversionista brukar säga "Konvertering uppstår när dina och besökarens mål möts", och jag tycker det sammanfattar konverteringsoptimering bra: Förstå användarens mål och förstå sedan dina egna för att till sist förstå hur du kan uppnå dessa.

Tack för pratstunden, och återigen: Varmt välkommen till Odd Hill!

- Ingen orsak! Mitt nöje!