What's next?

Det är en jättebra fråga. Hur ser de digitala trenderna ut för 2017? 2020? Vilka nya häftiga och innovativa appar, system, datorer, telefoner och verktyg kommer vara hetast på marknaden inom bara några månader och år? Vi måste veta nu! Vi vill vara först på marknaden att erbjuda tjänster inom den senaste tekniken och vi vill göra det bra. Så, vad står vi inför?

Det enda vi kan veta om framtiden är att den kommer att se väldigt annorlunda ut. Under de senaste femtio åren har vi sett självkörande bilar och robotar på bioduken och de har i alla fall för mig alltid känts långt borta - nu ligger de och lurar runt knuten och inom en snar framtid är de en självklarhet i vår vardag.

Jag precis som många andra håller mina ögon och öron öppna för nya trender som kan gynna våra kunders affärer, samtidigt som det förhoppningsvis ger någonting tillbaka till Odd Hill. Jag gillar även att lära mig nya saker, så jag antar att jag slår tre flugor i en smäll genom att bara vara uppmärksam. Det var därför inget snack om saken att jag tvunget behövde vara på plats när APSIS årliga EME-konferens (Email Marketing Evolved) skulle hållas i vårt kära Malmö. Läs mer här: http://www.email-marketing-evolved.com/. I korta drag är EME en konferens med fokus på kunskapsdelning mellan besökare och internationella talare i ämnet marknadsföring.

Content? Inte nu igen..

Dagens första talare var Nick Westergaard. Nick inledde med samma titel som jag: ”What’s next”. Redan här är vi intresserade. Snart kommer det, det vi står inför, de trender vi snabbt måste anamma för att de ska fylla något syfte. Han sitter på svaren till våra frågor. ”Content” ekade ut i högtalarna. Jag kunde höra hur människorna på min rad började skruva på sig i stolarna, hur de la ner pennorna som de tidigare haft i högsta hugg och hur de sneglade på sin bordsgranne. Som om alla, precis som jag, tänkte samma sak: ”Inte nu igen. Jag trodde vi var klara med content?”. Efter EME 2016 inser jag att innehåll aldrig kommer vara "av tapeten", det är dags att börja se det som en permanent del av de väggarna som bär upp vår verksamhet. Vi kan inte sluta producera bra innehåll, det är via innehåll som vi skapar kännedom och delar kunskap. Dagen vi nöjer oss med vårt innehåll är också dagen vi slutar berätta vår historia. Detta gäller oavsett om vi skapar innehåll för oss själva eller för våra kunder. Levererar vi innehåll till våra kunder levererar vi värde till dem - hjälper vi våra kunder hjälper vi vårt företag. Cirkeln är sluten.

Tre snabba tips om bra innehåll

  • Fokuserat innehåll. Kan inte sägas för många gånger. Ha en röd tråd och strategi med ert innehåll.
  • Relevanta bilder till innehållet. Det ryktas om att innehåll med relevanta bilder ger upp till 96% mer visningar.
  • Vänd er till er målgrupp. Marknadsföring är en tvåvägskommunikation.

Innehåll var en röd tråd under dagen och till slut kändes det som att vi accepterade att det kanske inte spelar någon roll om det kommer någonting nytt och häftigt. Självkörande bilar är snart en del av vår vardag, vi kan betala vårt kaffe med mobilen, vi delar med oss av vårt liv i sociala kanaler, vi kan ringa till någon på andra sidan jorden på bara några sekunder, vi kan se vem som har varit inne på vår hemsida och vad denna har läst. 
Tekniken drar sitt strå till stacken, den har mätt datan, sparat hem våra kontakter och gett oss kanaler och verktyg att arbeta med - nu är det vår tur.

Slutsatsen jag drar är att det är arbetet vi gör och hur vi utnyttjar de här nya kanalerna som är nästa stora trend. Istället för att lägga energi på att söka efter nästa häftiga och innovativa verktyg eller kanal är det dags att kavla upp ärmarna och arbeta med det vi har framför oss, samt öka kunskapen och medvetandet om den digitala närvaro som företag måste upprätthålla för att kunna höras genom bruset.

Tack APSIS för en lärorik konferens, och tack för att ni fick mig att sluta jaga nya häftiga verktyg och appar och istället stanna upp och se allting vi redan har för att kunna optimera det istället.