Det här är säkert ingen nyhet för många. Men vad det innebär rent konkret är inte lika klart, eller vem som ska göra det arbetet och hur det går till. SEO består av flera lager och kan göras på olika ambitionsnivå beroende på webbplatsens syfte och målgrupp.
Det är viktigt att komma ihåg att SEO inte är en självklarhet. Att ranka högt på sökmotorer är inte lika viktigt för alla webbplatser. Mycket innehåll på webben är avsiktligt dolt för sökmotorerna. Samtidigt finns många webbsidor som helt och hållet är skapade för att ranka på ett specifikt sökord.
Innan man lägger tid eller pengar på SEO bör man ha en plan med tydligt definierade målgrupper och mål. Lika viktigt är det att definiera vilka sökord och fraser som ska dra trafik till webbplatsen. Det görs i en så kallad sökordsanalys.
Sist men inte minst och inte att förglömma. Det bör finnas ett verktyg för att mäta och följa upp resultatet på webbplatsen, så att man vet att man gör rätt saker.
SEO brukar delas in i tre områden:
För att en webbsida ska kunna visas sökresultaten behöver sökmotorerna hitta, crawla och indexera dem. Det görs av så kallade “spindlar”, en slags bottar som ständigt är ute och samlar in information om de webbsidor de stöter på. Teknisk SEO är enkelt uttryckt den process som säkerställer att alla de tekniska förutsättningarna finns på plats som krävs för att de ska kunna göra detta på ett bra sätt.
Direkt ur boxen har de flesta CMS (publiceringsverktyg) det grundläggande på plats för att detta ska kunna fungera. Har man specifika önskemål eller gör man anpassningar av CMS:et kommer man behöva teknisk SEO. Det kan vara allt från enkla åtgärder till lite mer komplicerade. Arbetet utförs som regel av utvecklare.
Här är några exempel på vad det kan handla om:
Onpage SEO innefattar sådant som kan göras av administratör/redaktör direkt på webbplatsen för att en sida ska ranka högt hos sökmotorerna. Det handlar mycket om innehåll, framför allt text och metataggar.
Exempel på vad som kännetecknar en webbsida med bra onpage SEO är:
Offpage SEO är en viktig parameter om man vill lyckas med sitt SEO-arbete. Anledningen till detta är att sökmotorernas algoritmer ständigt försöker bedöma webbplatsernas trovärdighet och auktoritet. Det görs främst utifrån hur många andra sajter länkar till eller pratar om den. Detta påverkar i sin tur rankingen.
Offpage SEO om aktiviteter som görs utanför sajten för att förbättra dess ranking. Exempel på sådana aktiviteter är:
Vi på Odd Hill har lång erfarenhet av teknisk SEO, men vi har även många kollegor i huset som är experter på onpage SEO. Vi hjälper gärna till. Vi gläds när våra kunder klättrar i sökresultaten. Tveka inte att ta kontakt med oss.
Sökmotorerna försöker ständigt förbättra sina algoritmer så att de ska kunna presentera relevanta sökresultat. Det leder till förändringar som kan påverka rankingen och att man måste göra förändringar i sin SEO. Ökad konkurrens på de nyckelord man arbetar med gör att man ständigt behöver bevaka och skruva på det man gjort tidigare. Ibland kan man behöva förändra sin strategi för att det blir för svårt eller dyrt att konkurrera om vissa nyckelord.
Att bli utsatt för någon typ av cyberattack eller ett intrång kan få allvarliga konsekvenser. Men att uppnå ett ganska bra skydd är inte särskilt svårt.
MVP är en förkortning för Minimum Viable Product. Det är ett viktigt koncept inom mjukvaruutveckling.
Cyberhoten mot företag blir allt mer kreativa och avancerade. Och AI skapar möjligheter som cyberkriminella inte varit sena med att utnyttja.
Hur mäter man och optimerar man CX – Customer Experience?