Man som står med mobil vi laddstation och laddar bilen

Lättrörlig digitalisering i en snabbt växande ny marknad

De senaste åren har marknaden för elbilar exploderat, liksom efterfrågan på platser och lösningar för att ladda dem. För Mer Sweden (tidigare Bee), har detta inneburit stora omvälvningar och flera nya affärsområden. Framgångsreceptet har varit automatisering och ett ekosystem av digitala lösningar som erbjuder kunderna sömlös laddning.

Klient
Mer Sweden
Roll
Design, utveckling & strategi
År
Extern länk
site Path@2x Created with Sketch.

Det hela började 2017 med att Mer Sweden (då Clever) anlitade Odd Hill för att ta fram mindre applikationer som en del av deras automatiseringsarbete. 

Försäljning av laddlösningar ställer höga krav på datahantering och sömlösa flöden mellan flera system. All manuell hantering är inte bara riskabel utan blir lätt en flaskhals. Det krävs mycket systemtekniskt och arkitektoniskt tänkande för att sy ihop allt på ett bra driftsäkert sätt. Den typen av kunskap och expertis finns på Odd Hill, vilket gjorde att samarbetet snabbt fördjupades.

I takt med att Mers verksamhet ökade i omfattning och att Odd Hill fick mer insyn och förståelse, ökade också omfattningen på vårt samarbete. Våra mindre applikationer växte till verksamhetskritiska system. Vi såg också att vi hade en viktig roll att spela som partner, bollplank och rådgivare. Under senare tid har vi arbetat aktivt med att utveckla och underhålla lejonparten av Mers digitala system och applikationer.

Bakdelen på en bil med en laddare ansluten

Lättrörlig digitalisering Mer style

Den stora utmaningen i att befinna sig i en exploderande framtidsbransch handlar om fokus. Att veta var man kan skapa mest värde och prioritera det. Skall man vara snabb på bollen och bygga en tillfällig lösning, eller ska man satsa mer långsiktigt? I nästan alla andra sammanhang är långsiktighet och hållbarhet det självklara valet, men i en ny och föränderlig bransch, där affärsmöjligheterna och fokus snabbt kan skifta, är det inte lika självklart. 

I Mers fall har fokus hela tiden legat på lättrörlighet och att snabbt kunna ta fram digitala applikationer för en snabbt växande marknad. Det handlar om att leva i nuet, se möjligheterna och vara lite opportunistisk. Det ställer naturligtvis höga krav på oss som leverantör och garant för driftsäkerhet och kvalitet. Att tänka i termer av långsiktighet, skalbarhet och hållbar lönsamhet ligger lite i vårt DNA. Kanske är det av just den anledningen som samarbetet med Mer har fungerat så bra.

En extern kollega och IT-avdelning

Vi insåg tidigt att vi kunde bli en värdefull partner till Mer Sweden. I takt med att vårt samarbete utvecklades har vi fått en fundamental förståelse för Mer som organisation, deras verksamhet och utmaningar. En kultur av rak och tydlig kommunikation och kollegialt samarbete har varit en viktig framgångsfaktor.

Vi har gått från att vara en traditionell leverantör till att bli något av en extern IT-avdelning för Mer Sweden, där vi har ett löpande och dagligt samarbete med andra avdelningar inom organisationen. Det finns ett gemensamt ägande och en målsättning. Vi är insatta i Mers planer och har kunnat komma med expertis och input i ett tidigt och kritiskt viktigt skede, vilket kortat ner ledtiderna och gjort lösningarna mer optimala och träffsäkra.

Bil i parkeringshus ansluten till en laddstation.

Mer Sweden highlights

  • Partner Portal –  en integration mellan Mer Sweden och deras återförsäljare
    Partner Portal är en plattform som automatiserar orderflöden från Mers olika partners till deras affärssystem. När en elbil säljs ute hos en partner läggs samtidigt en order till Mer. Kunden behöver ju även en lösning för att ladda bilen och den beställningen sker automatiskt.
  • App backend för Mer Sweden
    Mer Sweden erbjuder en companion-app som underlättar för kunderna att använda deras publika laddnätverk. Med den kan man bland annat se status på laddarna, navigera till dem med favoritappen, starta och stoppa laddningar och hantera betalning. Appen har tagits fram tillsammans med konsultbolaget Consid som har ansvarat för UX och frontend-utveckling och Odd Hill som har stått för utvecklingen av backend.

Flicka som sitter i bil med mobil och vy över Mers app infälld

  • Mer Checkout 
    Ett skräddarsytt checkout-flöde som enkelt kan appliceras där behovet finns, till exempel den publika webben eller mindre applikationer. Dess syfte är att konsumenter ska kunna köpa laddboxar och laddbrickor, utan att gå genom någon av Mers partners.

Om Mer

Mer är en europeisk laddkoncern, som består av flera e-mobilitetsföretag i Europa, och ägs av Statkraft. Mer grundades 2020 och har en laddportfölj med företag i Sverige, Norge, Tyskland och Storbritannien. Tillsammans har de många års erfarenhet av e-mobilitet. Mer Sweden AB (tidigare Bee) utgör Mer-koncernens svenska organisation. Mer Sweden AB ägs av Statkraft, Jämtkraft, Tekniska verken och Öresundskraft. Huvudkontoret ligger i Helsingborg. Målet är att göra elektrisk mobilitet enkel och tillgänglig för alla och man siktar på att bli det bästa och mest kundorienterade företaget inom elbilsladdning i Europa.

 

Mer logo
 

  • Ana J Glisic _ Projektledare på Odd Hill
    Kontaktperson
    Ana J Glisic
    Projektledare