Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Sökruta med sökresultat

8 tips för ett bättre sök på webbplatsen

Anders Widell
May 23, 2023

Undersökningar visar att många besökare använder sökfunktionen på en webbplats för att navigera på den. De är också 2-3 gånger mer benägna att konvertera. Och 15% går direkt till sökrutan när de kommer till en hemsida. I förhållande till vad det ger, är sajtsöket en tämligen enkel “UX-frukt” att plocka. Det kan dessutom ge värdefulla insikter om vad användarna söker på webbplatsen.

Ett sajtsök är en viktig funktion på en webbplats, särskilt för e-handelsplatser och sajter med mycket innehåll. Och det kan bli en avgörande faktor för att driva konvertering och förbättra användarupplevelsen.

Vi har samlat det vi tycker är de 8 viktigaste sakerna att ha koll på om man vill få till en bra sökfunktion på sin webbplats.

1. Gör sökrutan användarvänlig

För många användare är sökrutan som en “entrédörr” in till allt vad webbplatsen har att erbjuda. Den bör utformas därefter.

  • Placera sökrutan så att den är tydlig och lätt att hitta.
  • Låt den konsekvent ligga på samma plats överallt på sajten
  • Använd gärna hjälptexter för att underlätta det för användarna
  • Gör sökrutan tillräckligt stor för att rymma en genomsnittlig sökfras. Om utrymme är begränsat kan du göra så att sökrutan expanderar när användaren klickar på den.

2. Analysera sökdata

När användarna interagerar med sajtsöket genererar de värdefull data som du kan använda för att förbättra konvertering och användarupplevelse. E-handelsplatser kan identifiera de mest populära produkterna och se nya trender som uppstår i sökningen och sedan konfigurera sökfunktionen därefter.

Insikterna kan också hjälpa e-handelsplatser framhäva populära produkter och göra dem enklare att hitta, eller tipsa om andra intressanta produkter, tillbehör eller erbjudanden. Innehållstunga webbplatser kan identifiera och täppa till “innehållsluckor”.

3. Gör innehållet sökvänligt

En sökfunktion är bara så bra som det innehåll den söker igenom. Se till att ditt innehåll är strukturerat logiskt och att du använder relevanta sökord och taggar. Detta kommer att hjälpa sökfunktionen att returnera mer exakta och relevanta resultat. Det blir också lättare att presentera ett resultat som användaren förstår och blir hjälpt av.

Här är ett exempel på en lösning Odd Hill tagit fram åt forskoleforum.se, som effektivt hjälper användarna att snabbt hitta precis det de söker.

Sajtsöket kan mycket väl vara den viktigaste komponenten på din webbplats. Den hjälper användarna att hitta det de söker och ger dig värdefull information om dina besökare.

4. Använd automatisk komplettering

Automatisk komplettering är en användbar funktion som föreslår söktermer när användaren börjar skriva in text i sökrutan. Detta kan både spara tid och hjälpa till att formulera sökningen bättre. Det hjälper också användaren att förstå hur webbplatsen indexerat innehållet. Indexering är grovt förenklat att likna lite vid ett överskådligt register över webbplatsens innehåll. Sökfunktionen skapar det för att snabbt kunna hitta och leverera resultat.

5. Använd synonymer och relaterade termer

Att inkorporera synonymer och relaterade termer i sökalgoritmen kan hjälpa användare att hitta vad de letar efter även om de inte använder exakt samma sökterm. Till exempel kan en sökning efter "löparskor" också returnera resultat för "sneakers".

6. Gör resultat-sidan intuitiv, hjälpsam och inspirerande

Sökningar på webben är ofta slarviga och ogenomtänkta. Det kan ge ett nedslående sökresultat som gör att användaren lämnar sajten. Det är viktigt att sökresultatsidan inbjuder till och underlättar för användaren att gå vidare. Det finns många sätt att åstadkomma detta:

  • Lägg extra kärlek på sökresultatsidans UX-design
  • Se till att sökrutan finns kvar på sökresultatsidan och låt gärna söktermen ligga kvar i sökrutan.
  • Erbjud möjlighet att filtrera och sortera resultatet på relevanta egenskaper, kategorier eller andra relevanta parametrar.
  • Undvik en "inga resultat-sida" till varje pris. Tipsa istället om relaterade produkter, erbjudanden eller innehåll. Se punkt 5.
  • Som princip bör bildtunga resultat visas som rutnät och texttunga som listor.
  • Se till att allt relevant innehåll listas på resultatsidan.
  • Gör sökfunktionen tolerant mot stavfel.

7. Testa sökfunktionen regelbundet

Testa sökfunktionen med olika söktermer och filteralternativ för att säkerställa att den returnerar relevanta och exakta resultat. Det är också viktigt att testa sökfunktionen på olika enheter och webbläsare för att se till att den fungerar bra för alla användare. Sådana tester bör alltid göras efter uppdateringar, förändringar eller ny funktionalitet lanserats på webbplatsen.

8. Sluta aldrig att förbättra sökfunktionen

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt på webben. Saker blir möjliga som inte tidigare var det. Konkurrenterna flyttar fram sina positioner och användarnas förväntningar följer efter. Att ständigt vara i ett förbättrings-läge säkerställer att sitesöket håller en bra nivå.

Prata gärna sajtsök med oss

Behöver du hjälp att ta fram en grym sökfunktion på din webbplats? Eller förbättra den sökfunktion som redan finns på plats. Hör av dig till oss så bokar vi in ett möte med en av våra UX-designers.

Sammanfattning

Många användare använder gärna sajtsöket att navigera.  Ofta går de direkt till sökrutan när de kommer till webbplatsen. Dessutom är det mycket mer benägna att konvertera. Ett sajtsök är en förhållandevis lågt hängande frukt att plocka för de som vill förbättra UX och konvertering på sin webbplats.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
Låt användarna visa vägen

Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?

UX-förbättringar för e-handel

De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.

Vad är användarskapat innehåll och varför är det viktigt?

Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
COO
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!