UX i sin kärna handlar om vad kunden eller användaren känner. Hur kan man göra användarens interaktion så enkel och effektiv som möjligt? UX-design är ett begrepp som många hört talas om, men kanske inte riktigt förstått vad det innebär. Men vad är UX-design och varför det är viktigt? Här ska vi försöka tydliggöra begreppet.
User Experience handlar om att skapa ett mervärde för en produkt. I designarbetet utgår man alltid från behoven hos de människor som ska använda produkten, och tar därför inte bara fram något visuellt attraktivt och funktionellt, utan tänker även steget vidare med tanke på människors känslor och beteenden. Målet är att produkten i slutändan ska motsvara något som användaren tycker om att använda.
Om en produkt eller tjänst upplevs som svår att använda, felriktad eller missar målet att uppfylla användarens behov, kommer den snabbt tappa sin publik, vilket naturligtvis innebär bortkastade pengar, tid och potential.
Det räcker inte längre att en produkt fungerar. Bra UX är lika viktigt för att få användarna att stanna kvar, speciellt i sammanhang där det är stenhård konkurrens om uppmärksamhet. Är produktens användarupplevelsen sämre än konkurrenternas kommer därmed produkten att halka efter. Därför är det värt att lägga ner tid på UX-arbetet för att få en mer genomtänkt slutprodukt som skapar nöjdhet och lojalitet hos användarna, vilket i sin tur boostar försäljningen eller skapar annan nytta.
UX är ett begrepp myntat av författaren & professorn Don Norman. Enligt Norman ska användaren vara en viktig del i utvecklandet och för att säkerhetsställa produktens värde, annars kan användaren förloras om användbarheten är dålig.
Vad gör en UX-designer och hur ser en typisk arbetsgång ut? Grovhugget och förenklat så ser processen för allt UX-arbete ut så här:
Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp med UX-design eller något annat UX relaterat. Att låta oss få göra en UX-granskning (UX audit) på din webbplats skulle kunna vara en bra start.
I förhållande till vad det ger, är sajtsöket en tämligen enkel “UX-frukt” att plocka. Det kan dessutom ge värdefulla insikter om vad användarna söker på webbplatsen.
Usability är en term som brukar användas för att bedöma hur lätta produkter är att använda.
Sedan webben uppfanns för trettio år sedan har inte tillgänglighet varit ett fokus - förrän nu.
I några enkla steg kan du själv få en uppfattning om vilka brister som finns.