Illustration med texten GA4

Universal Analytics upphör snart att gälla – länge leve Google Analytics 4

sep 14, 2022
Av Anders Widell

Den 1 juli 2023 upphör Universal Analytics, det som länge varit den gällande versionen av Analytics. Och tronföljaren finns redan på plats. Med Google Analytics 4 vill Google erbjuda marknaden ett modernt sätt att mäta och förstå kundbeteenden.

Efter den 1 juli 2023 kommer Google att sluta samla in nya data till Universal Analytics (UA), eller GA3 som det ibland kallas.  Man kommer dock att ha tillgång till sin historiska data ett tag till. Hur länge är i skrivandets stund inte känt. 

Dessvärre går det inte att flytta data från UA till det nya Google Analytics 4 (GA4). Därför är det en god idé att redan nu komma igång med GA4 och samla in data där. Man kan använda båda verktygen parallellt nämligen. På det slipper man att börja om från noll och stå helt utan data den 1 juli 2023. Hur bråttom det är att komma igång med GA4 beror på hur långt tillbaka man har behov att titta.

Så kommer du igång med GA4

Om man redan använder UA för att mäta på sin webbplats är det enkelt att komma igång med GA4. Man loggar in i sitt UA som vanligt och sätter upp GA4 från med några få klick med hjälp av GA4 Setup Assistant som redan finns på plats. Man kommer också att behöva aktivera datainsamlingen från webbplatsen inne i GA4. Det finns bra instruktioner att tillgå på webben om man behöver ytterligare stöd.

I och med det har man gjort sitt GA4 redo att samla in data. För att data sedan ska börja samlas in behöver man få lite kod på plats på sajten. Det enklaste sättet är att göra det via Google Tag Manager (GTM). Har man inte GTM kan det även implementeras på annat sätt med kod, även om det förra alternativet är att föredra.

Har man inte Google Analytics på sin sajt sedan innan, är det fortfarande en god idé att använda sig av GTM. Tycker man det känns för trassligt att först skapa ett GTM-konto, kan man istället skapa sitt GA4-konto direkt via https://analytics.google.com/analytics/, även här är GTM det bästa alternativet..

GA4 hjälper dig förstå kundresan

Google beskriver GA4 som nästa generation av Analytics. Verktyget är byggt för att kunna samla events-baserad data från en eller flera webbplatser och app/ar samtidigt. Poängen med det är att man kan se all data tillsammans, utan att behöva bläddra mellan olika egendomar (webbplatser/appar) i sitt Analytics.

Med GA4 vill Google möta marknadens ökade behov att mäta och förstå kundbeteenden. I GA4 finns det ett tydligt fokus på att kunna överblicka hela kundresan. Man skulle kunna säga att GA4 är framtidens sätt att mäta – ett framtidssäkrat statistikverktyg.

UA är byggt för att samla in data runt användar-sessioner. GA4 bygger sin datainsamling runt events, det vill säga när användaren tydligt interagerar med webbplatser eller appar. Det gör att verktygen skiljer sig så pass mycket att datamigrering inte går att göra mellan de båda verktygen.

GA4 samlar data från flera källor

En av de stora fördelarna med GA4 är att man kan samla in data från flera webbplatser och appar samtidigt och få allt i en vy. På det sättet kan man se hur användaren rör sig från den webbplats eller app hen först för kontakt med, till den app eller webbplats där konverteringen slutligen skedde. Och flera mätpunkter som krävt verktyg som GTM finns nu tillgängliga per default i GA4.

Det här öppnar upp för bättre möjligheter att överblicka hur kunder och användare rör sig på företagets webbplatser och Appar. Det blir lättare att identifiera vilka delar eller punkter som behöver förbättras i dessa flöden.

Lite individuell anpassning kan krävas

Beroende på vilka behov man har och vad man är van vid, kan man behöva sätta upp sina egna rapporter. GA4 har en hel del på plats redan, men en av poängerna med verktyget är att användaren ska kunna anpassa rapportering och filtrering själv under en separat flik.

Behöver du hjälp?

Vårt systerföretag OAWA är experter på GA4 och hjälper gärna till att sätta upp och anpassa det efter dina önskemål. Hör gärna av dig om du behöver hjälp.
 

  • Author: Anders Widell – Marknadschef/Head of Marketing
    Kontaktperson
    Anders Widell
    Marknadschef