Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Gammal skrivmaskin med ett papper där det står "plain language".

Att skriva tillgängliga texter

Anders Widell
October 19, 2023

När det gäller digital tillgänglighet läggs mycket fokus på hur innehåll ska visas och struktureras. Textstorlek, färgkontrast och navigering är viktiga delar. Men lika viktigt är det att säkerställa att innehållet är skrivet på ett tillgängligt sätt.

Grundregeln är att tillgängliga texter ska vara utformade så att alla kan läsa och förstå dem. Även om man har någon typ av funktionsnedsättning. Inte bara för att det är rätt sak att göra ur ett etiskt perspektiv. Utan även för att det höjer kvaliteten och upplevelsen för alla användare i stort.

Det finns flera viktiga aspekter när det handlar om att utforma tillgängliga webbtexter. Här är de viktigaste sakerna att tänka på:

Skriv på klarspråk

Ett av de bästa sätten att skriva tillgängligt på, är att använda ett enkelt och tydligt språk. Det gör texten lättare att läsa och förstå. I dagligt tal brukar detta kallas klarspråk eller plain language på engelska. Här är några riktlinjer:

  • Skriv för läsaren inte dig själv
  • Använd en alldaglig och informell ton
  • Var positiv
  • Undvik svåra ord och bransch-jargong
  • Ersätt långa ord med kortare
  • Bryt upp långa meningar i mindre
  • Använd aktiv form (katten jagade musen, inte katten jagades av musen)
  • Använd pronomen när det är möjligt

Tips!
När du själv tycker att texten är enkel och tydlig kan du som regel ta det en runda till. Då brukar det bli lagom enkelt och tydligt för alla.

Tänk igenom textupplägget

Lägg upp texten så att den får en bra struktur (disposition). Det ger läsaren en bra överblick och känsla. Utveckla ämnet så att resonemanget följer en röd tråd som kan kan följas på ett logiskt och lättförståeligt sätt. Det är viktigt att saker kommer i rätt ordning och lagom stora “munsbitar”.

  • Ha en kort inledning som orienterar användaren om vad texten kommer att handla om
  • Använd rubrik och underrubriker så att texten blir lättare att överblicka.
  • Dela upp större textsjok i mindre stycken med lite luft emellan.
  • Se till att det finns luft mellan alla textdelar
  • Använd gärna punkt- eller sifferlistor
  • Ha gärna en sammanfattning på slutet med det viktigaste användaren bör ta med sig

Tips!
Strukturen kan ses lite som en rad med stenar man ska kliva på för att komma över till andra sidan. Med en bra struktur så ser man tydligt var man är. Det blir också enkelt att gå tillbaka och läsa om stycken om man tappat tråden.

Skriv tillgängliga textlänkar

Inte alla användare använder mus eller touchpad för att klicka på länkar. Det finns åtminstone tre sätt till:

  1. Tangentbordsnavigering (hoppar från länk till länk med tab-tangenten)
  2. Skärmläsare (läser upp innehållet för en person med synnedsättning)
  3. Tapping (mobilsurfning)

Här är några konkreta tips till hur man skriver tillgängliga textlänkar:

  • Skriv beskrivande länktexter så att användaren förstår vad de leder
  • Länktexter ska kunna förstås utan att man läser texten runt omkring
  • Undvik att ha en-ords-länkar som är svåra att hantera i mobiler
  • Undvik att ha samma länktext på länkar med olika destinationer
  • Länkar som leder till handling bör inledas med ett verb. Jämför registrera dig för vårt nyhetsbrev med mer information om textlänkar.

Tips!
Om man tänker sig att all text “slocknar” och inte kan ses längre, förutom länktexterna. Är länkarna fortfarande tydliga och relevanta? Är de lätta att hitta för användare som vill gå tillbaka till dem efter att ha läst klart sidan?

Relevanta bildbeskrivningar

Alt-texter kallas de dolda texter som beskriver bilder för användare med synnedsättning (skärmläsare). I de flesta CMS (publiceringsverktyg) finns ett särskilt fält för att fylla i alt-text när man lägger till en bild.

Ofta, men inte alltid, så är bilder ett viktigt stöd till texten. Det är viktigt att de alla har alt-texter som förmedlar det användare med synnedsättning behöver veta för att kunna förstå texten i dess helhet. Har man det i åtanke så blir det enklare att utforma dem.

Transkribering och textning

Finns det multimedia-innehåll som videos eller ljudfiler bör dessa textas och transkriberas för användare med syn- och hörselnedsättningar.

Transkript är i grunden en textversion av det som sägs i videon. Den texten används inte bara för att göra videon tillgänglig för användare med synnedsättning. Den är även ett underlag för att kunna texta den för användare med hörselnedsättning.

Sista steget – QA i frontend

Webbtexter skrivs som regel i ett word-dokument eller liknande. När författaren är nöjd med text och struktur är det fortfarande ett rejält kliv kvar till webbsidan där den ska visas. Ett Word-dokument är inte samma sak som en webbsida. Det som funkar i Word kanske inte alls gör det på webben.

När texten monteras in på webbsidan tillsammans med bilder och annat innehåll är det viktigt att kontrollera resultatet. Blev det som författaren tänkt sig? Som regel behöver man göra justeringar.

Bästa sättet är att öppna upp sidan i frontend och titta på texten som användaren kommer att få se den. Kanske behöver man skruva på texten eller dess struktur för att den ska fungera optimalt. Att be en eller flera kollegor korrläsa innan utkastet publiceras är en bra praxis.

Tips!
Det är bra om författaren har god kunskap om hur förutsättningarna ser ut i backend på den webbsida där texten ska publiceras. Gärna även erfarenhet av att montera in och publicera innehåll. Att ha detta i åtanke redan från början när man skriver texten höjer kvaliteten på slutresultatet. Annars är risken stor att man skriver en text som är svår att få till när den ska monteras i CMS:et.

Sammanfattning

Webbtexter ska kunna läsas och förstås av alla, oavsett funktionsnedsättning. Det viktigaste när man skriver för webben är att skriva i klarspråk. Använd ett enkelt och lättläst språk utan svåra ord och långa meningar. Strukturera texten så att den röda tråden blir enkel att följa även för människor med utmanande funktionsnedsättningar. Lycka till!

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
Låt användarna visa vägen

Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?

UX-förbättringar för e-handel

De här är de viktigaste viktigaste sakerna vi tycker e-handlare bör kika på.

Vad är användarskapat innehåll och varför är det viktigt?

Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Jag berättar gärna mer

Olof Bokedal
COO
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!