Genom att klicka på "acceptera alla cookies" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra navigeringen på webbplatsen, analysera webbplatsens användning och bistå i våra marknadsföringsinsatser. Läs mer i våra Integritets- och Cookie policy för mer information.
Kollage med en man som står utanför en affär som har stora skyltar som säger "REA", "50%". Han håller upp en mobiltelefon och handlar i en e-handelshop. Ovanpå mobilskärmen syns en illustration av en blå kundvagn med ett rött hjärta i kanten.

UX-förbättringar för e-handel

Anders Widell
January 17, 2024

E-handel och UX är bästa kompisar, eller rättare sagt, de borde vara det. För det lönar sig att lägga mycket kärlek på UX. Statistiken talar sitt tydliga språk. Investeringar i genomtänkta UX-förbättringar betalar tillbaka sig flera gånger om. Vi har listat några saker vi tycker e-handlare bör titta på.

Optimering för mobiler

Smarttelefonerna blir stadigt bättre och allt fler e-handlar med mobil. Mobilen är den konstanta följeslagaren för många och allt fler av de dagliga sysslorna utförs med hjälp av den. Att kunna göra sina inköp i en kö, på bussen eller på ett fik, känns idag självklart för många. Optimering för mobil bör vara en av de viktigaste punkterna på den här listan.

Sidladdningstid

Sidladdningstiden påverkar både bounce rate och konverteringsgrad. Att korta ner den ger tydlig effekt på försäljningen. Pagespeed är också en viktig faktor i SEO och en av de saker som Google kikar på för att avgöra hur sidan ska rankas. Det finns dessutom ett samband mellan sidladdningstid och hur benägna kunderna är att komma tillbaka och handla igen (retention rate).

Navigation

Bra navigering gör det enklare för kunderna att hitta det de söker. Rekommendationen är att använda tydliga och lättöverskådliga menyer och navigations-etiketter. Man bör även implementera breadcrumbs, filter och en bra sökfunktion för att erbjuda flera sätt att hitta produkterna. Breadcrumbs är den klickbara textsträng som visar var i hierarkin och var på sajten man befinner sig.

Bra produktbilder

I e-handel kan kunden inte klämma och känna på produkten som i en fysisk affär. Det är svårt att få en känsla för kvalitén. Detta är e-handelns tydligaste nackdel gentemot den analoga handeln. Skarpa och fina produktbilder i olika vinklar och gärna också möjlighet att zooma hjälper mycket för att övertyga kunden.

Detaljerad produktinformation

Torftig och sparsmakad produktinformation inger inget förtroende och gör kunden osäker och otrygg. Att erbjuda tydlig och lättläst produktinformation med specifikation, storlekstabeller och och liknande, är en lågt hängande frukt att plocka.

Tydliga CTA:s

CTA (Click To Action) är en viktig term inom marknadsföring och e-handel. Den typiska CTA:n är en knapp kunden kan klicka på för att komma vidare i köpprocessen, till exempel “Köp”, “Kundvagn” eller “Gå till kassan”. Det ska aldrig råda något tvivel för kunden vad hen behöver göra för att genomföra köpet. Det kan tyckas självklart, men otydliga CTA:s är ett av de vanligaste skälen till att en kund går bort sig eller fastnar i sin köpprocess.

Strömlinjeformat check out-flöde

Den sömlösa köpupplevelsen är den heliga graalen för den seriöse e-handlaren, något man strävar mot men aldrig riktigt uppnår. Det finns flera moment som inte e-handlaren har kontroll över. Betalningen hanteras av kundens bank. Kunden kanske autentiserar sig med e-legimation hos tredjepart, fraktföretaget har sina egna system och rutiner och så vidare.

Det e-handlaren kan göra är att förenkla check out-flödet genom att korta ner antalet steg, tydligt visa var i flödet man befinner sig, implementera autoifyllning av formulär, snabb-checkout och liknande saker.

Trygghetssignaler

Att tydligt exponera välkända betalmetoder, fraktalternativ, märken och sigill som till exempel Trygg E-handel, Trustpilot, och kundrecensioner gör att kunden känner sig trygg. För många kan det vara en avgörande faktor, till och med värt ett högre pris.

Kundrecensioner

Vi människor tenderar att påverkas av våra medmänniskor. Vi litar mer på andra användare än folket bakom e-handelssajten. Ju mer osäker och ängslig kunden känner sig inför sitt köp, ju mer värdefullt är det att läsa vad andra köpare tycker om produkten. De kan även komplettera med mer information om produkten, hur den är att använda och hur den fungerar i praktiken och så vidare. Det kan vara en avgörande faktor i beslutet.

Personalisering

En av de högre frukterna att plocka är att kunna erbjuda innehåll och rekommendationer baserat på en användares preferenser. Det kräver att man spårar och sparar användarens aktiviteter på sajten, vilket enbart kan ske med dennes medgivande. Det är dock viktigt att användaren i fråga upplever det som ett värde, snarare än ren marknadsföring av produkter som e-handlaren helst vill sälja.

Ett löpande arbete

UX-förbättringar är inget man blir färdig med. Webben utvecklas ständigt och e-handeln måste följa med. Det finns alltid saker som kan förbättras. Här är det kundernas feedback och önskemål som ska väga tyngst. Funderar man på att låta bli av kostnadsskäl ska man betänka att det kostar att låta bli också. Det man inte gör öppnar möjligheter för konkurrenterna.

Sammanfattning

Att jobba med UX är viktigt i e-handel och förbättringar av den kan leda till ökad konvertering och kundlojalitet. Undersökningar visar att genomtänkta UX-förbättringar snabbt betalar tillbaka sig. En framgångsrik e-handlare är lyhörd för sina kunder och  jobbar löpande med UX.

Relaterade artiklar

Se alla Artiklar
Låt användarna visa vägen

Hur tar man fram digital gränssnittsdesign som både älskas av användarna och är bra för affärerna?

Vad är användarskapat innehåll och varför är det viktigt?

Att låta användarna skapa innehållet på webbplatsen har många fördelar. Inte bara sparar det tid och pengar, det upplevs även som mer äkta och trovärdigt.

7 sätt AI kan användas för att öka den digitala tillgängligheten

AI har fått stort genomslag inom innehållsproduktion. Men artificiell intelligens kan även användas för att öka den digitala tillgängligheten. Och hjälpen är välkommen.

Att skriva tillgängliga texter

Tillgänglig text ska kunna läsas av alla, oavsett funktionsnedsättning. Det tjänar alla på. Vi har samlat de viktigaste riktlinjerna.

Se alla artiklar

Kontakta oss

Fråga mig om du vill veta mer

Anders Widell
Projektledare & marknadsansvarig
Tack så mycket!

Vi har mottagit ditt meddelande och uppskattar att du tog dig tid att kontakta oss.

Om du har ytterligare frågor eller behöver omedelbar hjälp, är du välkommen att kontakta oss direkt på +46 768 58 22 10.
Vi ser fram emot att höra från dig snart!
Oops! Något gick fel. Försök gärna igen eller kontakta oss på +46 768 58 22 10. Tack!