Vad är egentligen UX? nov 6, 2020 Av Ola Frick UX i sin kärna handlar om vad kunden eller användaren känner. Hur kan man göra användarens interaktion så enkel och effektiv som möjligt? UX-design är ett begrepp som många hört talas om, men kanske inte riktigt förstått vad det innebär. Men vad är UX-design och varför det är viktigt? Här ska vi försöka tydliggöra begreppet. UX = Användarupplevelse User Experience handlar om att skapa ett mervärde för en produkt. I designarbetet utgår man alltid från behoven hos de människor som ska använda produkten, och tar därför inte bara fram något visuellt attraktivt och funktionellt, utan tänker även steget vidare med tanke på människors känslor och beteenden. Målet är att produkten i slutändan ska motsvara något som användaren tycker om att använda. Om en produkt eller tjänst upplevs som svår att använda, felriktad eller missar målet att uppfylla användarens behov, kommer den snabbt tappa sin publik, vilket naturligtvis innebär bortkastade pengar, tid och potential. Tid väl investerad Det räcker inte längre att en produkt fungerar. Bra UX är lika viktigt för att få användarna att stanna kvar, speciellt i sammanhang där det är stenhård konkurrens om uppmärksamhet. Är produktens användarupplevelsen sämre än konkurrenternas kommer därmed produkten att halka efter. Därför är det värt att lägga ner tid på UX-arbetet för att få en mer genomtänkt slutprodukt som skapar nöjdhet och lojalitet hos användarna, vilket i sin tur boostar försäljningen eller skapar annan nytta. UX är ett begrepp myntat av författaren & professorn Don Norman. Enligt Norman ska användaren vara en viktig del i utvecklandet och för att säkerhetsställa produktens värde, annars kan användaren förloras om användbarheten är dålig. "Design is really an act of communication, which means having a deep understanding of the person with whom the designer is communicating.” Hur ser UX-processen ut för Odd Hill? Vad gör en UX-designer och hur ser en typisk arbetsgång ut? Grovhugget och förenklat så ser processen för allt UX-arbete ut så här: Strategi Förstå problemet och definiera affärsmålet. Research/Analys Djupdykning och kartläggning av målgrupperna genom workshops, intervjuer, enkäter och data. Design Definiera hur produkten ska se ut och fungera i praktiken, genom wireframes och prototyper. Testning & Kvalitetssäkring Testa och kvalitetssäkra produktionen för att säkerställa att produkten gör det den ska. Iterera för förbättringar För att vi ska uppnå bästa resultat upprepas stegen i processen. En designprocess ska vara iterativ och förbättras efter lansering. Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp med UX-design eller något annat UX relaterat. Att låta oss få göra en UX-granskning (UX audit) på din webbplats skulle kunna vara en bra start. Kontaktperson Ola Frick Designer ola.frick@oddhill.se Relaterade artiklar UI-animationer ger mervärde För att få en digital produkt som levererar på helheten anser vi att UI-animationer är ett måste. Men är det värt att lägga pengar på mervärdet det skapar? Hur och varför vi arbetar med typografi Typografi är läran om bokstäver och dess kombinationer, och framförallt en av de viktigaste och mest vitala delarna i all kommunikation. UX-granskning (UX audit) UX-granskning (UX audit) låter oss identifiera problemområden så att vi effektivt kan hantera dem.
UI-animationer ger mervärde För att få en digital produkt som levererar på helheten anser vi att UI-animationer är ett måste. Men är det värt att lägga pengar på mervärdet det skapar?
Hur och varför vi arbetar med typografi Typografi är läran om bokstäver och dess kombinationer, och framförallt en av de viktigaste och mest vitala delarna i all kommunikation.
UX-granskning (UX audit) UX-granskning (UX audit) låter oss identifiera problemområden så att vi effektivt kan hantera dem.